Monday, December 03, 2012

Romantis William Shakespeare

William Shakespeare.
Seniman terkenal dunia, William Shakespeare sering menyebut pelbagai nama bunga di dalam karya-karya seninya. Berdasarkan karya-karyanya, ternyata lelaki pencetus naskah hebat seperti Hamlet, King Lear, Othello, Macbeth dan lain-lain lagi, amat senang dengan suasana indah penuh kedamaian di Stratford, Warwickshire, England.
Ia adalah tempat di mana seniman berhati lembut ini dilahirkan.   Menerusi puisi dan naskah persembahan pentasnya, Shakespeare sering menyebut nama-nama bunga seperti violet, mawar, daffodils, teluki, lavender, lili, primrose, cyprus, vermillion (red poppy) dan banyak lagi. 
Tidak keterlaluan dikatakan,  mungkin dek kerana landskap kedesaan nan menghijau dan diserikan pula dengan kemeriahan warna berbagai-bagai bunga-bungaan menjadi sumber ilham penting kepada Shakespeare.
Lalu ini telah menjadikan baris-baris puisi yang diciptanya seolah-olah hidup merentasi zaman biarpun ia cuma sekadar kata-kata di atas helaian kertas.

Damask rose

Sekadar memetik satu stanza daripada salah satu puisi terkenal Shakespeare, The Winter's Tale.
"Lawn as white as driven snow;
Cyprus black as e'er was crow;
 
Gloves as sweet as damask roses."  
Penataan landskap di kotej pusaka milik keluarga isteri Shakespeare, Anne Hathaway yang turut terletak di Statford, England.

Kawasan belakang rumah Shakespeare yang jelas diperindahkan dengan pelbagai bunga-bungaan seperti vermillion, cyprus dan sebagainya. 

Rumah kelahiran Shakespeare yang kental dengan gaya seni bina Tudor.  
Landskap di sekitar Stratford Upon Avon yang dijaga rapi. Sesetengahnya sengaja dibiarkan tumbuh melata dan liar untuk kelihatan lebih natural. 

0 comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komen atau sebarang pesanan untuk peningkatan prestasi Flora Academy. Terima kasih.