Monday, April 02, 2012

Rahsia Bunga Keratan Tahan Lebih Lama.

Bunga akan cepat layu dan rosak
jika terus digubah tanpa melalui
proses prep terlebih dahulu. 
Prep (preparation) atau penyediaan bunga-bungaan keratan (termasuklah daun-daun) sebelum digubah adalah proses sangat penting. Perkara ini tidak boleh diabaikan dan dipandang remeh. Sekiranya 'pantang larang' ini dilanggar, bunga-bungaan tersebut pasti cepat layu. 
Sebaik sahaja tiba di rumah, bunga-bungaan yang dibeli tadi perlulah dikeluarkan dari kotak atau pembungkusnya dengan segera. Saat ini juga, anda mesti sudah memutuskan gubahan bagaimana yang hendak dibuat kerana ini akan memudahkan lagi proses penyediaan bunga dan seterusnya, menjimatkan masa. 
Gunakan gunting tajam dan kerat bahagian bawah batang bunga pada satah 45 darjah. Ini bertujuan untuk menambah lebih banyak ruang pada permukaan bahagian bawah batang bunga supaya air dapat diserap dengan mudah. Rendamkannya di dalam air bersih sekurang-kurangnya untuk tempoh masa selama dua jam dan adalah lebih baik jika air tersebut dicampurkan bersama serbuk makanan bunga (flower food)Buang semua daun-daun tidak diperlukan agar kuntuman-kuntuman bunga mendapat bekalan air secukupnya tanpa perlu berkongsi. Tindakan ini akan memastikan bunga-bungaan yang digubah tahan lebih lama dan fizikalnya pula sentiasa berada pada tahap cemerlang. Jika gubahan menggunakan teknik direct water, keratlah kira-kira seinci dua bahagian bawah batang bunga selang beberapa hari. Gantikan juga air sedia ada di dalam pasu dengan air baru. Langkah ini akan membantu gubahan bunga tahan untuk tempoh masa berganda. Amalan berbisik pada bunga-bungaan yang digubah dengan kata-kata penuh berharap supaya ia berada pada tahap terbaik adalah satu perkara sia-sia. 


Lebih banyak lagi panduan berkaitan penyediaan dan gubahan bunga bakal anda ketahui hanya di Flora Academy. Ayuh, usah berlengah lagi. Mendaftarlah segera kerana di sinilah medan sebenar seni gubahan bunga. 

  

0 comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komen atau sebarang pesanan untuk peningkatan prestasi Flora Academy. Terima kasih.