Wednesday, February 20, 2013

Protea, Protea, Proteus!

Principal Flora Academy telah pun mengembara ke tanah Afrika Utara untuk tempoh dua minggu. Jika ada utara, pastinya ada selatan. Maka yang demikian, kita berkenalan dengan bunga asal dari Afrika Selatan, Protea. Protea dikatakan sejenis tumbuh-tumbuhan berbunga tertua wujud di muka bumi dan saintis menganggarkan bunga eksotik ini telah pun wujud sejak 300 juta tahun lepas. Dikatakan terdapat lebih kurang 329 spesies Protea di Afrika Selatan. Untuk pengetahuan semua, Protea telah dibahagikan pada 17 spesies mengikut seksyen-seksyen tertentu. Memandangkan fizikal bunganya yang amat unik, bunga ini pilihan tepat bagi menghasilkan gubahan bunga eksotik. Bersandarkan pada tekstur, warna dan rupa menarik, ramai mendambakannya lalu membuat bunga ini popular sebagai salah satu bunga keratan yang turut diperdagangkan di seluruh dunia.


 Keberanian dan kepelbagaian menjadi simbolik atau maksud yang dibawa Protea berdasarkan kisah mitos Greek kuno; Proteus anak dewa Poseidon. Bunga ini mempunyai jangka hayat lama jika ditempatkan di dalam bekas berair. Bagi menggandakan tempoh kesegarannya, buang semua daun atau elakkan daunnya turut terendam di dalam air. Praktikkan juga penggunaan cecair peluntur bagi memastikan tiada pertumbuhan alga di dalam air. Protea turut boleh didapati di Australia dan Hawaii.
Kreativiti tiada batasnya dan menggunakan bunga ini, pelbagai jenis gubahan bunga boleh dihasilkan samada bunga untuk dekorasi kediaman atau majlis, bunga pegang pengantin dan lain-lain. Sekadar perkongsian bermanfaat untuk semua, Flora Academy ada mengadakan dua kursus gubahan bunga; Gubahan Bunga Artistik & Gubahan Bunga Tropika yang mungkin menggunakan Protea sebagai salah satu bunga pilihan di samping kehebatan bunga tempatan seperti Alpinia Purpurata, helikonia dan sebagainya. 
Sebarang pertanyaan lanjut sila hubungi/ Inquiries, please call us at: Flora Academy Sdn. Bhd. Suite 2.08, Tingkat 2, The AmpWalk, Jalan Ampang, Kuala Lumpur. 03-2166 8090 E-mail: floraacademy2011@gmail.com Facebook: http://www.facebook.com/FloraAcademy

0 comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komen atau sebarang pesanan untuk peningkatan prestasi Flora Academy. Terima kasih.